ROEMENIE REIS 2019 (groep PASAR/GOVAKA) deel 2

11 september 2019 - Sovata, Roemenië

• 4/9  1ste etappe naar Sapanta in Roemenie. Lange weg maar mooi. s' Avonds gezamenlijk eten in restaurant (met folklore)

IMG_0728IMG_0729IMG_0743

• 5/9 Busuitstap naar "Het Vrolijke Kerkhof". In de nm gezamenlijke lunch en naar Sighetu Marmatiei (museum van politieke gevangenen onder de communisten). Dan het houten Peri-Sapanta klooster (hoogste gebouw in Roemenië). Gelukkig niet meer zo heet.

IMG_3306IMG_3299IMG_3300

Museum

IMG_3311

Peri-Sapanta klooster

IMG_3313

• 6/9 Verplaatsing naar Dorna-Arini. Weg begint heel slecht maar verderop is het wegdek vernieuwd. Heel mooie omgeving en rustig rijden. Hiervoor zijn we gekomen!
  • 7/9 We bezoeken het "Blauwe klooster van Voronet", de sixtijnse kapel van het oosten. Fresco's uit 1550. Gezamenlijke lunch en in de nm het "Moldovita Klooster" in Vatra Moldovitei. En nu is't genoeg geweest, ik wil geen kloosters meer zien!  s'Nachts vuurke stook bij de boer naast de camping. Gans de nacht stank. Is hier niet verboden en dus niets aan te doen.

IMG_3329IMG_3326IMG_3328

• 8/9 Busuitstap naar Vatra Dornei. Met super-lange stoeltjeslift omhoog. Panorama's. Pick-nick in het winterverblijf van een schaapherder. Touristische kitch natuurlijk. Toch gezellig en lekker. Op het stoeltje weer naar beneden.

IMG_3346IMG_3352IMG_3350

Pick-nick

IMG_0764IMG_0763

• 9/9 Reisdag naar Sovata. Eerste schooldag in RO. Voorzichtig rijden dus. Moeten een lange omweg maken. Weg afgesloten door stormschade. Rijden als enige van de groep naar een zogenaamde "kloof". Blijkt niet meer te zijn dan een rivier tussen 2 berghellingen.Touristen lokkerij dus. We hebben 50km voor niets gereden op wat zeker de slechtste weg in RO is. Stom!
  • 10/9 Busuitstap naar zoutmijn in Plaid. Weinig te zien, wel interessant. Geen lift. Eindeloze trappen (200 treden 2x natuurlijk). Dan naar het "Berenmeer". Stom geweest om geen zwempak mee te nemen. Het water bevat per liter 100gr zout. Je hoeft dus geen moeite te doen om boven te blijven.Dan maar lekker gaan eten en te voet terug naar de camping.

IMG_3360IMG_3359IMG_3361IMG_3363

Tot binnenkort en nen dikke knuffel allemaal.

Etienne en Hedwige

PS. Tot nu toe was vrijwel al het eten bijzonder lekker. Hadden we niet verwacht. Alleen het brood is een ramp, zoals meestal.

PS. De eerste dagen waren snikheet (33°). Nu een draaglijke 22 à 26°.