ROEMENIE REIS 2019 (groep Pasar/Govaka)

10 september 2019 - Sovata, Roemenië

Naar de "vertrekcamping" in Debrecen (Oost-Hongarije)

25/8 Vertrek

25/8 Overnacht op MH-parking in Aschaffenburg (D)

26/8 Overnachting op MH-parking in Passau (D)

27/8 Aankomst op cpg "Niche" in Budapest (H)

Primitieve, versleten maar o! zo gezellige camping, een welkomglaasje bij aankomst en een fles wijn bij vertrek.

Snikheet maar vinden een plaatsje helemaal in de schaduw. Camping is een oud tramstation.

28/8 Nemen een dagje rust en gaan een goulashsoepje eten in het restaurant van de camping.

29 en 30/8 Naar Budapest met de bus. 33 graden! Om dood te vallen! We hebben afgezien,zulle.

Alle verplaatsingen gemaakt met de "Drop on/off" bus.

Magnifieke stad maar zeer...zeer druk verkeer. En stinken in die hitte. Veel hebben we daar niet gedaan.

De Donau

31/8  Verplaatsing naar de "vertrekcamping" in Hajdúszoboszló nabij de Roemeense grens.

In een enorme file gestaan op de zuidelijke ring rond Budapest. Koffietje dan maar en genieten van de airco.

De cpg is een "Thermaal camping" met meerdere grote zwembaden. Zalig! Eindelijk eens afgekoeld.

Uit de thermaalbaden zijn we dus maar weggebleven.

Hier blijven we t/m vandaag di 3/9. Vanavond kennismakingdrink met de groep. Morgen beginnen we der aan.

4/9  1ste etappe naar Sapanta in Roemenie. Lange weg maar mooi. s' Avonds gezamenlijk eten in restaurant (met folklore)

IMG_0728IMG_0729IMG_0743

5/9 Busuitstap naar "Het Vrolijke Kerkhof". In de nm gezamenlijke lunch en naar Sighetu Marmatiei (museum van politieke gevangenen onder de communisten). Dan het houten Peri-Sapanta klooster (hoogste gebouw in Roemenië). Gelukkig niet meer zo heet.

IMG_3306IMG_3299

IMG_3300

Museum

IMG_3311

Peri-Sapanta klooster

IMG_3313

6/9 Verplaatsing naar Dorna-Arini. Weg begint heel slecht maar verderop is het wegdek vernieuwd. Heel mooie omgeving en rustig rijden. Hiervoor zijn we gekomen!

7/9 Vuurke stook bij de boer naast de camping. Gans de nacht stank. Is hier niet verboden en dus niets aan te doen.We bezoeken het "Blauwe klooster van Voronet", de sixtijnse kapel van het oosten. Fresco's uit 1550. Gezamenlijke lunch en in de nm het "Moldovita Klooster" in Vatra Moldovitei. En nu is't genoeg geweest, ik wil geen kloosters meer zien!

IMG_3329IMG_3326IMG_3328

8/9 Busuitstap naar Vatra Dornei. Met super-lange stoeltjeslift omhoog. Panorama's. Pick-nick in het winterverblijf van een schaapherder. Touristische kitch natuurlijk. Toch gezellig en lekker. Op het stoeltje weer naar beneden.

IMG_3352

IMG_3346

Pick-nick

IMG_0763IMG_0764

9/9 Reisdag naar Sovata. Eerste schooldag in RO. Voorzichtig rijden dus. Moeten een lange omweg maken. Weg afgesloten door stormschade. Rijden als enige van de groep naar een zogenaamde "kloof". Blijkt niet meer te zijn dan een rivier tussen 2 berghellingen.Touristen lokkerij dus. We hebben 50km voor niets gereden op wat zeker de slechtste weg in RO is. Stom!

10/9 Busuitstap naar zoutmijn in Plaid. Weinig te zien, wel interessant. Geen lift. Eindeloze trappen (200 treden 2x natuurlijk). Dan naar het "Berenmeer". Stom geweest om geen zwempak mee te nemen. Het water bevat per liter 100gr zout. Je hoeft dus geen moeite te doen om boven te blijven.Dan maar lekker gaan eten en te voet terug naar de camping.

IMG_3359IMG_3360IMG_3363IMG_3361IMG_3365

Tot binnenkort en nen dikke knuffel allemaal.

Etienne en Hedwige

PS. Tot nu toe was vrijwel al het eten bijzonder lekker. Hadden we niet verwacht. Alleen het brood is een ramp, zoals meestal.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. ARNOLD DE SCHEPPER - MARIA DE WITTE:
    3 september 2019
    wow .. ziet er tof uit en een fantastische start ! bees uiturp :-).